יום שני, 1 בנובמבר 2010

תפריטי דיאטה


תפריטי דיאטה
וריות? כמה קלוריות? חינם: מדריך הדיאטות השלם- "הכל אודות דיאטה"- מאמרים טיפים אודות
תפריטי דיאטה

דיאטה – בשביל מה?
כאשר אנו חושבים על בעיות בריאות, משקל בלתי תקין איננו הדבר הראשון שעולה. ועם זאת, יש לזכור שמשקל עודף, גם ברמה נמוכה, נוטה לגרום לבעיות בריאות רבות, ועודף משקל קיצוני נחשב לבעיה בריאותית קשה ומסוכנת ביותר בפני עצמה.

הלוחמה במשקל העודף היא תמיד בשתי חזיתות – פעילות גופנית מסוגים שונים (אירובית ואנאירובית), בנוסף לגרעון קלורי. גרעון קלורי מושג על ידי צריכה של קצת פחות קלוריות ליום מאשר הצריכה היומית המומלצת לגוף כדי לתפקד ביומיום. לכן, כדי להגיע למצב של בריאות, דיאטה היא הכרח. תוך כדי דיאטה אנו מרגילים את הגוף לצרוך פחות, ולאחר מכן אפשר לעבור לתזונה נכונה באופן קבוע. רצוי להתחיל את התהליך באופן יזום ומבוקר, כאשר חשים צורך בנורמליזציה של בריאות הגוף.

דיאטת הרזיה – איך עושים את זה?ובכן, יש כמה דרכים נפוצות לפצוח בדיאטה – ספירת קלוריות, למשל, היא אחת מהן. השיטה הזו עוסקת בהכרת המזון שנכנס לפה על כל ערכיו – התזונתיים והקלוריים. כלומר, מצד אחד, יש צורך להכיר את מרכיבי המזון מהזווית הבריאותית, כדי לדעת לספק לגוף את תצרוכת הוויטמינים, המינרלים וחומצות האמינו ועוד חומרים רבים אחרים שנחוצים לתפקוד תקין, ומצד שני, יש צורך גם לדעת "כמה זה עולה" לגוף מבחינת קלוריות, שהרי בדיאטת הרזיה אנו שואפים להפחית את כמות הקלוריות שנכנסות לגוף.
לצורך העניין הזה, אפשר להיעזר בטבלת דיאטה, המרכזת בתוכה את כל מה שיש לדעת על המזון שאנו אוכלים, לצורך בניית תפריט דיאטה. לשם כך יש להשתמש במחשבון דיאטה, אפליקציה שאפשר למצוא ברחבי הרשת, שבעזרתה מחשבים את כמות הקלוריות שמכיל כל מזון בכמויות סטנדרטיות (לדוג' 100 גר' אבוקדו).

כמה כללים בסיסיים
לאור שפע ההיצע שמקיף אותנו בחיי היומיום, בסופרמרקט, בשוק ובמסעדות, יש לעקוב אחר כמה כללים בסיסיים. ראשית, יש לצמצם את האכילה בחוץ ולהשתדל להכין במו ידינו את המזון שנכנס לפה. לצד גרעון קלורי ובקרה על התפריט, נרגיש מיד גם את ההקלה בכיס. בנוסף, יש לנהל יומן דיאטה. לפני שמתחילים "לקצץ" בתפריט, יש לקחת שבוע שבמהלכו רושמים כל דבר (!!!) שנכנס לפה, כולל השעה שבה זה נכנס. ביס מהסנדוויץ' של הילדה, שאריות הפסטה של ארוחת הערב מאתמול, קוביית שוקולד שחילקו במשרד, ואפילו כוס מזדמנת של שתייה ממותקת כגון קולה או קפה – כולם נכנסים לחשבון. לאחר שבוע של רישום אינטנסיבי, אפשר לסגור את החשבון עם עצמנו בכנות רבה יותר מאשר אי פעם. כך גם נוכל לזהות את נקודות התורפה בלוח הזמנים שלנו – האם התקף הזלילה בלילה הוא זה שמכשיל אותנו, או שזו דווקא הפסקת הצהריים בעבודה שמעמיסה עלינו קלוריות מיותרות?

בניית תפריט דיאטה
ישנם תפריטי דיאטות למכביר, ואין זה אומר בהכרח שכל אחד מהם יתאים לכל אדם. דיאטה שתתאים לאדם מבוגר לא תתאים בתור דיאטה לילדים וכן הלאה. מצבו הבריאותי של אדם ומידת החריפות של הדיאטה הנדרשת דורשים תפריטי תזונה משתנים. יש לקחת בחשבון שתפריטי ומתכוני דיאטה שנמצאים ברחבי הרשת הם המלצות כלליות בלבד.

ישנן גם אמונות שגויות שרבים לוקים בהן לגבי תפריטי הרזיה. לדוגמא: לגבי אוכל דיאטטי – כותרות כגון: דל סוכר, דל שומן וכו' עשויות להטעות, מכיוון שאינן מעידות בהכרח על כמות הקלוריות שבמזון זה, ויש לקחת אותן בחשבון כאשר בונים תפריט דיאטה. כלומר, אוכל דיאטטי אינו אומר בהכרח דיאטה. קלוריות נמצאות בכל סוג של מזון.

דיאטה- לבקש עזרהדיאטה יש לעשות באופן מבוקר. רצוי להיוועץ בתזונאי, ראשית, בשל היכולת שלו להתאים תפריטי דיאטה מבין סוגי דיאטה שונים, כך שנוכל להתאים לעצמנו את תפריט הדיאטה כמו כפפה ליד. בנוסף, יש סכנה שתוך בחירה עצמאית של תפריטי הרזיה ניצור חוסר איזון בין אבות המזון. לכן, היתרון בפיקוח תזונאי הוא לא רק בהגדרת יעדים קלוריים, אלא גם בשמירה על תזונה מאוזנת. איש מקצוע יוכל להציע מתכונים אשר יכילו את המרכיבים הדרושים לתפקוד הגוף. מתכוני דיאטה שכאלה יעזרו לנו לא רק לשמור על תזונה מאוזנת, אלא גם להמשיך וליהנות ממזון, בעודנו משנים את הרגלי האכילה. מתכון דיאטה טוב הוא מתכון שיאפשר להמשיך ליהנות ממגוון רחב של סוגי מזון.

בכל מקרה, בתחום ההרזיה אין נסים. דיאטה שנועדה להפחית את משקל הגוף פירושה, על פי רוב, להפחית את כמות המזון. ההמלצה הרווחת בימינו לענייני הפחתה בדיאטה – פחמימות, שהן המקור המרכזי של קלוריות ריקות, ללא ערך תזונתי כלשהו, במזון של ימינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...