יום שני, 13 בדצמבר 2010

ד"ר אורי ניסן: נפרדים מהסוכר לתמיד


חושבים ששמעתם הכול על דיאטות ושרק מהידע ומהניסיון האישי שלכם אפשר לחבר אנציקלופדיה? יש לנו חדשות בשבילכם. קבלו את אורי ניסן, חוה פרי ויחיאל ספרא, האנשים שעלו, לטענתם, על שיטות מנצחות. אז מה אם הן לא כל כך מקובלות

תגידו, גם אתם שמתם לב לעובדה המשונה שחייהם של עושי הדיאטה בעידן הנוכחי נהיו קשים מנשוא? טוב, זה לא שלפני 20 או 30 שנה לעשות דיאטה היה סוג של פיקניק, אבל כל העסק היה די פשוט. ספרנו קלוריות מהבוקר עד הלילה וזהו, פחות או יותר.

היום הסיפור מורכב יותר. השוק מוצף בשיטות שונות, וכדי להתמצא בתחום תצטרכו להכיר ולאמץ שפה פסאודו-מדעית חדשה, כאילו עברתם הכשרה באיזו קליניקה. כבר לא נדיר לשמוע משהו בנוסח: "יש לי כנראה בעיה מטבולית", או "בורקס? איכס. זה מלא בשומן טראנס", או לחלופין, "תפוח? זה דווקא רעיון טוב. הסיבים המסיסים שבו זה משהו".

כמספר השיטות כך מספרם של אותם טיפוסים כריזמטיים שהפכו לגורואים בתחומם. יהיו כאלה שיישבעו שרק בזכותם הם הפחיתו במשקלם, אבל תמיד יהיו אחרים שיודו בעצב בדיוק בדבר ההפוך.

הנה שלוש שיטות שונות ולא ממש מוכרות. הנחתומים העידו על עיסתם, וכצפוי, העדות טובה, ואפילו טובה מאוד. אבל תציצו גם במה שיש לפרופ' אילנה בלום, המומחית שלנו, לומר. מה שבטוח - אם בעבר לא הצלחנו בדיאטה בגלל שהיינו סתם לוזרים חסרי כוח רצון, היום תמיד נוכל להאשים את השיטה, שלא התאימה לנו. גם כן נחמה.


ד"ר אורי ניסן: נפרדים מהסוכר לתמיד

"הסוכר הוא האויב". זה המוטו של ד"ר אורי ניסן, רופא כללי בן 51 מפתח תקוה, שעוסק מאז תום לימודי הרפואה שלו בשנת 1985 בתזונה נכונה בשילוב עם דיקור ומתן כמוסות מיוחדות שפיתח. הכמוסות, שקיבלו את אישור משרד הבריאות, מכילות תערובת צמחים שנועדה להקל על תחושת הרעב ועל אגירת נוזלים בגוף.

כך הגעתי לשיטה
"כבר כילד התעניינתי בכל הקשור בתזונה. כשהתחלתי לעסוק בתחום זה הייתה ההתייחסות לשמנים כאילו מדובר באנשים בריאים שכל בעייתם הייתה עודף משקל. ההשמנה אז לא נחשבה למגפה כפי שהיא נחשבת היום, אבל כבר אז הבנתי שזה עומד להיות תחום חשוב. הייתי מוקף באחיות וברופאים שהתענו בדיאטות, ירדו ועלו במשקלם. הייתי נחוש למצוא שיטה שתטפל בעיקר באנשים שלא מצליחים לצאת ממעגל ההשמנה".

איך זה עובד?
התבוננות במטופלים שונים הביאה אותו לעלות על מה שהוא מכנה: "תקלה מטבולית" או בלשון מקצועית "תנגודת לאינסולין", האופיינית למי שסובלים מעודף משקל. ד"ר ניסן: "כשאדם שאינו סובל מעודף משקל אוכל, רמת הסוכר בדמו עולה לשיא כשעה לאחר הארוחה. בתגובה לכך גופו מפריש אינסולין ורמת הסוכר בדמו יורדת בחזרה לנורמה. אצל אדם שמשקלו 20-10 קילו יותר מהמשקל הרצוי קיימת הפרשת יתר של אינסולין בתגובה לארוחה, ובייחוד למאכלים עתירי סוכר. נוסף על כך רמת האינסולין בדמו נשארת גבוהה זמן רב יותר. רמת אינסולין גבוהה גורמת לירידת רמת הסוכר בדם מתחת לנורמה, מה שנקרא היפוגליקמיה תגובתית. השילוב בין רמות נמוכות של סוכר בדם לרמת אינסולין גבוהה גורמים לתחושת רעב חזקה ולמעגל קסם שבו האדם השמן מרגיש רעב כל הזמן. ככל שעודף המשקל גדול יותר, התופעה קיצונית יותר.

קיים גם קשר בין מצב הרוח לסוכר. הסוכר גורם להעלאת רמת הסרוטונין במוח, הוא מרגיע ונותן תחושה טובה. לא סתם אנחנו רצים לנגוס בעוגייה כשרע לנו. אבל אצל אנשים שמנים די בקוביית שוקולד אחת כדי לעורר מחדש את התופעה שתיארתי, כי הם בעצם מכורים לסוכר".

מכאן הדרך להמלצה החד-משמעית שלו שלא להכניס פירור סוכר לפה, אפילו לא פירות, הייתה קצרה. ד"ר ניסן: "אני גומל אנשים מהתמכרות לסוכר. בשביל רוב האנשים ההימנעות מפירות היא חשיבה ממש מהפכנית, כי הורגלנו לראות בפרי אוכל דיאטטי בזמן שלמעשה הוא מלא בסוכר".

מה אוכלים?
"ירקות מכל הסוגים, גבינות, עוף, בשר, דגים, ביצים, מרקים, פריכיות אורז ולחם קל, ונפרדים מן הלחם הרגיל, האורז, הפסטה ותפוחי האדמה".

שלב הגמילה הטוטלית מסוכר נמשך עד לרגע שהמטופל מגיע למשקל היעד. בשלב השני, הנמשך כשישה חודשים, חוזרות הפחמימות המורכבות לתפריט (תפוחי אדמה, אורז, פסטה וקטניות), ואילו בשלב השלישי מרזים מסוימים יחזירו את הפרי לתפריטם ולאחרים הוא ימליץ שלא לעשות זאת. "לשמנים לא מומלץ לגעת בסוכר. ברגע שאדם שמן ייגע בסוכר, ייפתח מעגל קסמים שהוא לא יוכל לצאת ממנו".

- מה עושה מי שמתאווה לנגוס בפרי, ללגום יין? הוא אמור להתנזר כל חייו?

"כל מטופל קובע לעצמו ביחד איתי מהו המחיר האמיתי של הרזון בשבילו. אם הוא לא רוצה להימנע מיין ופירות, הוא יוכל להשאיר אותם בתפריט וינתק את עצמו מסוכרים אחרים כמו: שוקולד, ממתקים וגלידות. הכול נע סביב מאזן הסוכר שנכנס לגוף. ככל שיוכנס יותר סוכר תאבד יכולת השליטה על התיאבון. אצל חלק מאנשים אלה גם לאחר שהם מרזים, הסיכון להתמכר מחדש לסוכר גבוה, לכן עליהם להתרחק ממנו לתמיד".

דבר המומחה
פרופ' אילנה בלום, מנהלת המכון האנדוקריני במרכז לרפואת המאה: "באופן כללי מדובר בדיאטה יעילה. כבר הוכח בדיאטת אטקינס ובשיטת מונטיניאק, שדיאטה דלת פחמימות מביאה לתוצאות מהירות יותר מדיאטות אחרות. צריך לסייג ולומר שלפני שעושים אותה צריך לעבור בדיקה רפואית מדוקדקת. דיאטה דלת פחמימות עלולה לגרום לדיכאון לאותם חולים עם נטייה גנטית לכך. לאנשים שרמת הסרוטונין במוחם נמוכה חשוב לתת דיאטה שדווקא עשירה בפחמימות. נוסף על כך, מטופלים הסובלים מתסמונת איקס הנקראת גם תסמונת מטבולית (תסמונת המאופיינת בהשמנה בטנית, בעלייה בלחץ הדם, בשומני הדם ובחומצת השתן בדם - י.ח) חייבים להיזהר, כי דיאטה מרובת חלבונים עלולה להזיק להם ולהעלות את רמת חומצת השתן בדמם. ההסתייגות: מתן פחמימות בלילה עלול להחמיר את תסמונת דום הנשימה בשינה, שממנה סובלים רוב השמנים".

טיפ שיעשה לנו את זה
"אם ממש מוכרחים משהו מתוק, עדיף לאכול אותו בלילה. מתוק בבוקר הוא מתכון בטוח לכך שהתיאבון ייפתח למשך כל היום. בלילה יש סיכוי שתירדמו לאחר המתוק ולמחרת כבר מתחיל יום חדש. ולא לטעות: אני מדבר על פרי. לא על ופל או גלידה".


תגובה 1:

  1. נראה כי דיאטה דלת פחמימות כבר הוכיחה את עצמה. האם נמצאו דיאטות יעילות לנשים עם בעיות בבלוטת התריס?
    אי הפניה לבדיקה

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...