יום שני, 13 בדצמבר 2010

ירידה במשקל

ירידה במשקל ומשמעותה
ירידה במשקל 
היא שם כולל לתהליכים רבים, שמתרחשים אצל אנשים בעלי עודף משקל ברמות שונות בשלבי חיים שונים – ישנם אנשים בריאים, עם עודף משקל נמוך, שבוחרים לרדת במשקל מטעמים אסתטיים, כמו לדוגמא, לאחר לידה, ויש כאלה שלוקים בבעיות בריאותיות שונות שהירידה במשקל עשויה להקל עליהן, או אף לפתור אותן לחלוטין, כגון בעיות לב וכלי דם, בעיות מפרקים ועוד.


מהו עודף משקל?
משקל עודף הוא בעצם רקמה שומנית שמצטברת במקומות שונים בגוף וגורמת להשמנה, בעקבות תזונה לקויה, אורח חיים פאסיבי או בעיות רפואיות שונות, כגון הפרעות בפעילות של בלוטת התריס. ישנן רמות שונות של עודף משקל, כאשר עודף משקל ברמה חמורה מאוד נחשב לבעיה רפואית בפני עצמה, עד כדי סכנת חיים, ונדרש לפתרון מיידי. להשמנה קיצונית ישנן תופעות לוואי חמורות, כגון פגיעה בעורקים, שחיקת מפרקים, בעיות עור שונות, בעיות בדרכי העיכול ונזק עצום לכבד.

איך יודעים עד כמה עודף המשקל חמור?על מנת להעריך את חומרת המצב, אין להשוות את המשקל של אדם מסוים למשקל של אדם אחר. משקל תקין הוא מאוד אישי, ונמדד יחסית לפרמטרים כגון גובה, גיל, מין, רמת פעילות ועוד. לצורך הערכה גסה, אפשר להיעזר במדד ה-BMI, body mass index. ה-BMI מחושב על ידי חלוקת משקל הגוף (בקילוגרמים) בריבוע הגובה (במטרים). היחס הרצוי הוא 22-25 לנשים, 23-26 לגברים. תוצאה נמוכה מעידה על תת-משקל, ותוצאה גבוהה מהרצוי מצביעה על משקל עודף ואף על נטייה להשמנת יתר. מחשבוני ה-BMI נמצאים באתרים רבים ברחבי הרשת, ואפשר להיעזר בהם לצורך החישוב. דרך הערכה נוספת היא על ידי מדידת אחוזי השומן בגוף. מדידה זו נעשית על ידי משקל מיוחד, אצל רופאים, תזונאים ובמכוני הכושר השונים.

כיצד לא לרדת במשקל?
לכאורה, ישנן דרכים רבות ומגוונות המובילות להרזייה – החל מדיאטת האשכוליות המפורסמת, דרך משקאות דיאטה למיניהם וכלה בהתערבות רפואית מסוגים שונים. כל אלה מביאים בדרך כלל לירידה מהירה במשקל, שבסופה עלייה מהירה עוד יותר, ובמקרים רבים גם תלולה יותר – כלומר, המשקל שמעלים הוא יותר מהמשקל שהורדנו מלכתחילה.

צמצום האכילה לכדי סוג מזון אחד מונע מהגוף את החומרים שנדרשים כדי לתמוך בתהליכים חיוניים לתפקודנו. אם נוריד חלבונים – הגוף יכלה את מסת השריר שלו. אם נתנזר לחלוטין מפחמימות – נרגיש עייפות ולא נוכל לבצע פעילות גופנית, מכיוון שהפחמימות הן מקור אנרגיה זמין לגוף. שומנים הם גם חיוניים לגופנו – הם אחראיים לפעילות המוחית התקינה וכן לספיגת חומרים חיוניים אחרים, כמו ויטמינים וחומצות אמינו, שהגוף לא מסוגל לייצר בעצמו.

לכן, הרזיה על ידי צמצום האכילה באופן בלתי מבוקר יכולה להיות מזיקה ואף מסוכנת בטווח הקצר והארוך גם יחד. ירידה מהירה במשקל משבשת את האיזון של הגוף וגורמת לו להפעיל מנגנוני פיצוי, שבתורם גורמים, כאמור, להשמנה בחזרה. מעבר לכך, פתרונות קסם בצורת מדכאי תיאבון למיניהם משיגים גם הם את התוצאה ההפוכה – הם מתערבים בתהליכים הטבעיים של הגוף וגורמים לשיבוש מאזנים שהשפעתו המזיקה מתרחבת אל מעבר לתהליכי ההרזיה.

כיצד לרזות נכון?התשובה הראשית לשאלה זו היא, ללא ספק, יצירת גרעון קלורי בשילוב תזונה נכונה. יש להדגיש שתזונה נכונה איננה מונח אוניברסאלי – לכל אדם יש את התזונה המתאימה לו והנכונה עבורו, ויתכן מאוד שאפילו אנשים בני אותה משפחה הם בעלי צרכים תזונתיים שונים בתכלית. לכן, התפריט הנכון והמאוזן הוא התפריט שאדם בונה עם תזונאי מוסמך, ויחדיו הם מייצרים את הדרך הבטוחה והבריאה ביותר לירידה במשקל.

גרעון קלורי נוצר על ידי צריכה של כמות קלוריות פחותה במעט ממה שגוף האדם צורך לשם תפקוד ביומיום. לשם כך, יש לדעת קודם כל את הצריכה המומלצת של קלוריות ליום, שגם זה מדד מאוד אישי ויחסי לפרמטרים רבים. כדי לדעת אותו במדויק, יש להיוועץ בתזונאי, אך לצורך הערכה גסה, אפשר להיעזר בטבלאות צריכת קלוריות יומית מומלצת, שאפשר למצוא באתרים שונים. בנוסף, יש גם להכיר את הערכים הקלוריים של המזון שאנו אוכלים. ניהול יומן אוכל, שבו רושמים את מה שאכלנו במשך היום ואת הערך הקלורי שלו, עוזר מאוד להעלות את המודעות להרגלי האכילה שלנו ולשלוט עליהם, במקום שהם ישלטו עלינו. וזכרו – כל זה אינו שולל תזונה נכונה. להיפך, תפריט מאוזן ושתייה מרובה יעזרו להפחית את תחושת הרעב ויתמכו בשינוי חיובי באורח החיים, שבטווח הארוך אינו כולל התעסקות מתמדת באוכל.

בנוסף, אין ירידה במשקל ללא פעילות גופנית. יש לעסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע, מכמה סיבות. ראשית, בטווח הקצר הפעילות הגופנית שומרת על האיזון הקלורי שהזכרנו – היא "מבזבזת" חלק מהאנרגיה שמספק לנו המזון, מביאה לגרעון הקלורי המיוחל ובכך עוזרת לרזות. שנית, יש לפעילות הגופנית השפעות מיטיבות לטווח הארוך, כמו שיפור חילוף החומרים, הסדרת פעילות לב-ריאה, שיפור כלי הדם, חיזוק השרירים וגם – עיצוב הגוף מבחינה אסתטית.

לקבוע סדר עדיפויותהרזיה היא, בסופו של דבר, לא המטרה העיקרית. סדר העדיפויות הנכון הוא לחתור לשיפור באורח החיים ובאיכותם. שיפור זה מושג על ידי שינוי השגרה היומיומית והכנסת תזונה נכונה, פעילות גופנית סדירה ושתייה מספקת למודעות ולסדר היום, כחוק בל יעבור. כדי לתמוך בשינוי אורח החיים, יש למצוא פעילות גופנית שנוכל ליהנות ממנה, כדי שנתמיד בה ונשתף בה את יקירינו. השינוי אינו נגמר עם הירידה במשקל – הוא הופך לשגרת חיים שתעזור לשמור על המשקל ולטפח את בריאותנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...