יום שני, 13 בדצמבר 2010

מתכנתים את המוח


חושבים ששמעתם הכול על דיאטות ושרק מהידע ומהניסיון האישי שלכם אפשר לחבר אנציקלופדיה? יש לנו חדשות בשבילכם. קבלו את אורי ניסן, חוה פרי ויחיאל ספרא, האנשים שעלו, לטענתם, על שיטות מנצחות. אז מה אם הן לא כל כך מקובלות


תגידו, גם אתם שמתם לב לעובדה המשונה שחייהם של עושי הדיאטה בעידן הנוכחי נהיו קשים מנשוא? טוב, זה לא שלפני 20 או 30 שנה לעשות דיאטה היה סוג של פיקניק, אבל כל העסק היה די פשוט. ספרנו קלוריות מהבוקר עד הלילה וזהו, פחות או יותר.

היום הסיפור מורכב יותר. השוק מוצף בשיטות שונות, וכדי להתמצא בתחום תצטרכו להכיר ולאמץ שפה פסאודו-מדעית חדשה, כאילו עברתם הכשרה באיזו קליניקה. כבר לא נדיר לשמוע משהו בנוסח: "יש לי כנראה בעיה מטבולית", או "בורקס? איכס. זה מלא בשומן טראנס", או לחלופין, "תפוח? זה דווקא רעיון טוב. הסיבים המסיסים שבו זה משהו".

כמספר השיטות כך מספרם של אותם טיפוסים כריזמטיים שהפכו לגורואים בתחומם. יהיו כאלה שיישבעו שרק בזכותם הם הפחיתו במשקלם, אבל תמיד יהיו אחרים שיודו בעצב בדיוק בדבר ההפוך.

הנה שלוש שיטות שונות ולא ממש מוכרות. הנחתומים העידו על עיסתם, וכצפוי, העדות טובה, ואפילו טובה מאוד. אבל תציצו גם במה שיש לפרופ' אילנה בלום, המומחית שלנו, לומר. מה שבטוח - אם בעבר לא הצלחנו בדיאטה בגלל שהיינו סתם לוזרים חסרי כוח רצון, היום תמיד נוכל להאשים את השיטה, שלא התאימה לנו. גם כן נחמה.


ד"ר חוה פרי: מתכנתים את המוח


מאחורי השיטה עומדת חוה פרי, בת 50 פלוס מרעננה, ד"ר למטפיזיקה ודמיון מודרך, בעלת תואר מה"אוניברסיטה למטפיזיקה" בסטודיו סיטי, קליפורניה. עד לפני שנתיים היא התגוררה במונטריאול, קנדה, ושם הקימה מכון שהתמחה בהפרעות אכילה והפסקת עישון וניהלה אותו. בארץ החליטה להתמקד בנושא

של הפחתת משקל. היא מטפלת פרטנית וגם מנחה קבוצות של אנשים שרוצים לרזות בעזרת ייעוץ רוחני ודמיון מודרך.

כך הגעתי לשיטה
"מניסיוני גיליתי, ובקטגוריה זו אני מכניסה גם את אלה שרוצים להפחית במשקלם והתייאשו מכל הדרכים הקונבנציונליות, שאנשים הסובלים מהפרעות אכילה סובלים מחוסר ביטחון, מייאוש, מחוסר הערכה עצמית ומחוסר אמונה ביכולות שלהם. מכנה משותף נוסף לרובם קשור לעובדה שכולם מכורים לפחמימות ולסוכרים".

איך זה עובד?
"בבסיס השיטה עומדת האמונה שמה שאנחנו מוסרים לתת-המודע שלנו ייטמע בו וישפיע עלינו. אני מסבירה למטופל שבעצם כל תהליך ההשמנה הוא תהליך רגשי. אני עובדת איתו על שינוי המודעות שלו כלפי עצמו, כדי שיגיע למצב שהאוכל לא יהיה מרכז חייו. אני משתמשת בדמיון מודרך כדי לייצר בשבילו מציאות רצויה במקום זו המצויה. אני מייצרת במוחו מעין חדר בקרה פנימי שיש בו מד התמכרויות, ויחד איתו אנחנו מורידים מספרים מהמד הזה. כל מספר שיורד מסמן ירידה בצורך לסוכר, לפחמימות, לשומנים. מורידים את ההתמכרות ממספר גבוה שהמטופל בוחר עד לספרה אפס".

- בתוך כמה זמן מגיעים לספרה הזאת?

"השינוי מתחיל כבר אחרי הפגישה הראשונה, זאת בתנאי, כמובן, שהמטופל מקשיב לי, מאמין בי, מתמיד ורגוע. תהליך הלמידה נמשך שלושים יום, כי לא פשוט לשנות דפוסי חשיבה. באמצעות דמיון מודרך אני מתארת לו איזה סיפוק הוא מרגיש מפעילות גופנית. רוב המטופלים יורדים כמעט חצי קילו בשבוע ומרגישים נפלא".

בתחילת הטיפול המטופל מציב לעצמו מטרות. המטרה יכולה להיות המשקל הסופי שאליו היה רוצה להגיע, או מטרות משנה: כמה קילוגרמים יפחית בכל שבוע. "המטופלים מגיעים בתחושת כישלון עצומה, מכיוון ששנים הם מנסים לרזות ולא מצליחים. חייהם סובבים סביב האכילה. צריך לשנות את הדימוי שלהם כלפי עצמם".

בשיחת ההיכרות בין פרי למטופל הנמשכת כשעה וחצי, היא שואלת אותו שאלות שונות ומשונות, החל מהרגלי האכילה שלו וכלה בילדות שלו. לאחר מכן המטופל נשקל ויחד הם מחליטים על משקל שמתאים לגובהו.

הפגישות הבאות מחולקות לשני חלקים: החלק הראשון מוקדש לשקילה ולשיחה על השבוע האחרון. החלק השני מוקדש לעבודה בדמיון מודרך. המטופל שוכב על הספה או יושב על כורסה בעיניים עצומות במצב של הרפיה. פרי מדברת אליו ומקליטה את דבריה על קלטת, כדי שהמטופל יקשיב לה כמה שיותר עד לפגישתם הבאה. הקלטת מלאה בהצעות חיוביות. "חשוב לי שהמטופל יראה את עצמו במצב הרצוי לו, כי מדובר בתהליך שקורה בתת-המודע, וכן שיקבל כל מה שאנחנו אומרים לו. אנחנו מתייחסים אל העתיד כאילו אנחנו כבר שם. המטופל רואה את עצמו רזה, יפה, מצליח, לבוש במכנסי ג'ינס הדוקים, בחולצה צמודה, גאה בגופו, יושב על שפת הים עם בגד ים".

- מדובר בעצם בתכנות של המוח?

"נכון. וזה עובד. מי שמקפיד להקשיב לקלטות ומאמין שמה שהוא רוצה יקרה, מחולל לעצמו את ההרזיה. אוכלים רק כשרעבים, וגם אז רק כמויות קטנות, כי המוח כבר לא מאותת על רעב אינסופי. כשאכילה היא לא מרכז החיים - אז מרזים. המוח עובר פאזה, הוא כבר שכח את הפאזה הקודמת".

- מה אוכלים?

"מהרגע הראשון אנו מבטלים את כל המשקאות המוגזים, כולל הדיאט, ועוברים לשתיית מים. בשלב הראשון של הדיאטה לא אוכלים פחמימות, שומנים וסוכרים. אוכלים מוצרי חלב רזים, חלבונים, ירקות, עד שלושה פירות ביום ודגים. בהמשך, כשמתקרבים למשקל הרצוי, אני מאפשרת לאכול מעדני סויה וגרגרי פשתן טחון, המהווים את ספק הפחמימות".

דבר המומחה
פרופ' בלום: "הדיאטה טובה, כי היא מונעת מהמטופלים פחמימות פשוטות ובכך מונעת עלייה נוספת ברמות האינסולין בדם, עם כל הנזקים הכרוכים בכך. עם זאת, חשוב לציין, היום ידוע שכ-60% מההשמנות הן על רקע גנטי. מידע זה עשוי למנוע תסכולים מאותם חולים שמבצעים את הדיאטות לפי כל ההנחיות ומצליחים פחות, או לא מצליחים לעומת האחרים. בעניין הדמיון המודרך, מניסיון אני יודעת שבטווח הקצר זה עובד, אבל בטווח הארוך לא ראיתי תוצאות".

טיפ שיעשה לנו את זה

"לקחת תמונה שלכם היום כשאתם שמנים, ולגזור ממגזין תמונה של מישהו שהגוף שלו עושה לכם חשק להיראות כמותו. להדביק את הראש שלכם על התמונה שלו ולהניח במקום בולט. זה יסייע לכם לשנות את התמונה במוח".


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...