יום שבת, 30 באוקטובר 2010

למה לעיסה איטית חשובה לדיאטה

השפעת מהירות לעיסה על דיאטה
כידוע לא ניתן לבלוע מזון מוצק ללא לעיסה. לעיסה היא התהליך הראשוני של הנגשת המזון למערכת העיכול שלנו
לעיסת מזון היא רפלקס טבעי המתעורר כול אימת שמזון מוצק נמצא בפה. העובדה היא שמהירות לעיסת מזון משתנה מאדם לאדם והינה תלויה בגורמים רבים ומשתנים, החל מחינוך ודוגמא אישית מבית ההורים וכלה במצב שבו האדם האוכל מצוי. חיות טרף ממהרות לבלוע את המזון שנקרה על דרכן וכמעט שאינן לועסות אותו. לא בכדי המילה לטרוף באה לתאר אכילה מהירה, חטופה וללא לעיסה משמעותית. ואכן כפי שניתן לנחש, מחקרים מראים שאנשים שמנים ובעלי משקל יתר אינם לועסים את מזונם די הצורך והם נוטים לאכילה מהירה.

דיאטה מוצלחת שבצידה הרזיה מוצלחת דורשת גם מצב נפשי נינוח ומסופק. כיוון שכדי לרזות יש לאכול כמות מזון פחותה הרי שחווית התסכול, חווית האיסורים וחווית העדר ההנאה מהאוכל מהווים גורם שלילי לפתיחה בדיאטה ובודאי במירה על דיאטה לאורך זמן. כדי להצליח בדיאטה יש לנקוט שיטות, טכניקות ותכסיסים שונים- מה שקרוי טיפים להצלחה בדיאטה. חלקם של תכסיסי הדיאטה לגיטימיים וחלקם פחות ובבסיסם עומדת החשיבה כיצד להטעות את הגוף: איך לאכול מעט ולהרגיש שובע. טכניקות שאינן עומדות לאורך זמן. לעיסה איטית מאידך היא דרך לגיטימית להרזיה, איננה כרוכה "בעבודה" על הגוף ומקדמת את הבריאות הטובה וההנאה מהאוכל, פחות אוכל!

ראשית יש ליהנות מהאוכל. דיאטה שמבוססת על מזון שאיננו טעים ולכן מוציאה את החשק לאכול לא תאריך ימים... כי אנחנו רוצים וצריכים ליהנות ממזון. ההנאה ממזון נמצאת בחלל הפה. הלשון, שרירי הלעיסה, השיניים מספקים לנו אפשרות "ללוש" את המזון, לטבל אותו במיצים ובטעמים שנספגים בחלל הפה. ריח המזון המתפרק עולה דרך חלל הפה לאף ומעשיר את חווית המזון. ככול שלעיסת כול "ביס" תתמשך יותר כך ההנאה מאותה מנת מזון תתארך. שכשבולעים מהר התקווה היא לספק את הרעב ולסתום את החור שבקיבה. אלא שבליעה מהירה איננה מאפשרת למצות את ההנאה שבהימצאות המזון בחלל הפה. באברי הגוף שמעבר לחלל הפה אין תחושת טעם ואין תחושת ריח. ויתרה מזאת- מאז שמזון נחת בקיבה ועד שהמוח קולט את הידיעה הזאת עוברות כ 20 דקות!!!
שימו לב: תחושת השובע קשורה לזמן ולא לכמויות שבקיבה. תחושת השובע משודרת למוח מדפנות הקיבה. מרגע שמזון נגע בדופן הקיבה משוגר מסר אל המוח: יש מזון. והמוח מצידו מגיב ומשחרר את תחושת הרעב.

משמעות הדבר שאכילה רעבתנית, אכילה ללא לעיסה, אכילה ובליעה טרופה, אכילה עד לקבלת תחושת שובע שאורכת 20 דקות משמעותה אכילה של הרבה מאד מזון. ברוב המקרים התוצאה תהיה השמנה.

בליעה ללא לעיסה או ללא לעיסה מספקת מכבידה על הקיבה ויוצרת אי נעימות. בליעה ללא לעיסה מעבירה לקיבה מזון שאיננו מרוסק וטחון, בליעה של מזון שאיננו מעובד. יתרה מזאת, בליעה רעבתנית מחדירה לקיבה הרבה אוויר שיוצר בקיבה גזים, תחושה של נפיחות ומצוקה.

  • כיצד לנהוג כדי לאמץ לעיסה איטית?
  • יש לאכול לאט ובקפידה
  • יש לאכול במלוא תשומת הלב
  • יש לחשוב על האכילה בזמן האכילה
  • אין משיחין בשעת הסעודה
  • אין קוראין עיתון בשעת הסעודה
  • אין רואין טלוויזיה בשעת האכילה

האכילה והלעיסה הן דבר קדוש ונכבד. תנו לאוכל את המקום הראוי לו. כבדו אותו על ידי מתן מלוא תשומת הלב לכול ביס וביס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...