יום שישי, 5 בנובמבר 2010

דיאטה צמחונית ללא צמחונים

דיאטה צמחונית ללא צמחונים


עקרונות דיאטה צמחונית ללא צמחונים 
אם עד כה צרכתם בשר ועוף מן החי באורח החיים התזונתי שלכם, כי חשבתם שאין ברירה אחרת, וכי זה בריא ומשביע, אז יש לנו חדשות בשבילכם: אימוץ דיאטה צמחונית, גם לכאלה שלא היו צמחונים עד כה, תורם להפחתת הסיכון ללקות במספר מחלות, ביניהן מחלות לב, כלי דם וסרטן. נשים הצורכות בשר מדי יום, חשופות לסיכון גדול ב-50% ללקות במחלות לב מאשר נשים צמחוניות.


דיאטה צמחונית לא שונה מדיאטה מאוזנת אחרת, שמבוססת על עקרון פירמידת המזון. לפי פירמידת המזון, רוב הצריכה הקלורית שלנו צריכה להיות מבוססת על פחמימות מורכבות כמו לחם מלא, אורז, ודגנים נוספים. בהמשך הפירמידה עלינו לצרוך פירות וירקות, לקראת הקודקוד, ממוקמים החלבונים (עוף, בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב), ובקודקוד עצמו, מה שעליו לצרוך הכי מעט הוא השומנים השונים.
כשמחליטים לאמץ דיאטה צמחונית, יש להחליף את החלבון מן החי בצריכת קטניות, מוצרי חלב, דגים וביצים. כדי שאיכות החלבון שאנו מקבלים מן הצומח תהיה זהה באיכותה לזו המתקבלת מבשר – יש להקפיד על שילובים נכונים.


דיאטה צמחונית שמבוצעת כהלכה וכוללת שילובים נכונים בין מרכיבים שונים מהצומח, יכולה להתאים גם ללא צמחונים, ואפילו לספורטאים ולמפתחי גוף. שימוש מושכל במקורות חלבויים מהצומח יכולה להזין את גופנו היטב ולשמש תחליף לחלבון מן החי, שאינו תורם לבריאותו, ואף פוגע בה.


דיאטה צמחונית ללא צמחונים יכולה להתאים אפילו לילדים, הזקוקים ליותר קלוריות (אנרגיה) מאשר מבוגרים, מכיוון שהם נמצים בתהליך של גדילה. אך חשוב שכל אדם שמחליט להתחיל בדיאטה צמחונית ללא צמחוניים, להתייעץ עם דיאטנית, על מנת שהדיאטה תערך בצורה מאוזנת ובריאה.


עקרונות הדיאטה הצמחונית
תפריט צמחוני מכיל, לרוב, כמות גדולה של סיבים תזונתיים שתורמים לתחושת שובע ומלאות. יש צורך לשים לב שהנפח של אותם סיבים תזונתיים לא יקטין את צריכת המזון הכללית שלכם.
כדאי להימנע מצריכת קלוריות ריקות, שלא תורמות רכיבי מזון חשובים לגוף, כגון: חטיפים מטוגנים ומומלחים, שתייה ממותקת, ממתקים ועוד.


יש לשלב ארוחות ביניים הכוללות פירות מיובשים, שקדים, אגוזים, חטיפי חלבה, גרגרי חומוס, לחם עם ממרח בוטנים ועוד.


למי שפוצח בדיאטה צמחונית, חשוב שישלים ויטמינים ומינרלים שמצויים במזון מן החי, כמו אבץ, ברזל וויטמין B12. חשוב גם לשלב בתפריט היומי מזונות עשירים בוויטמין C, שעוזר לספוג את הברזל הכה נחוץ, שמעוכב מספיגתו בעקבות הקפאין שאנו צורכים. את החוסרים הללו אפשר להשלים באמצעות נטילת מולטי ויטמין, או באמצעות צריכת מזונות העשירים בוויטמינים אלה – ושוב, יש להתייעץ עם דיאטנית בנושא.
למי שבכל זאת קצת קשה לוותר על חלבונים, יכול לצרוך דגים, שהם גם עשירים מאוד באומגה 3, שהן חומצות שומן חיוניות לגוף.


חשוב גם לא לשכוח צריכת סידן דרך מאכלי גבינות ושתיית חלב.


לסיכום, דיאטה צמחונית תורמת להפחתת המשקל, ואף משפרת את מצב בריאותנו. בקרב צמחונים יש תחלואה נמוכה יותר של מחלות לב, סוכרת ויתר לחץ דם. צמחונים גם רזים יותר מאוכלי בשר. לכן, מי ששוקל לפצוח בדיאטה צמחונית ללא צמחוניים, מוזמן להתייעץ עם דיאטנית בנוזא ולהרכיב לו דיאטה מאוזנת ובריאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...