יום חמישי, 4 בנובמבר 2010

חשיבותם של סיבים תזונתיים לדיאטה מאוזנת

חשיבות הסיבים התזונתיים לדיאטה מאוזנת ולתזונה נכונה בכלל נאמר כבר הרבה. ובכל זאת, אין להפריז בחשיבות הוספת סיבים תזונתיים לתוך התפריט.


מהם סיבים תזונתיים?סיבים תזונתיים הם החלקים של הצמח שאינם ניתנים לעיכול. תפקידם בתזונה הוא לסייע בתנועת המזון לאורך מערכת העיכול, ספיחת נוזלים והקלה על יציאות. המונח "סיבים תזונתיים" הוא מטעה, כי למעשה, אין מדובר בסיבים ממש. זהו שם כולל לקבוצה מאוד גדולה של חומרים בעלי תכונות פיזיולוגיות וכימיות שונות, שמסייעים לפעילות השוטפת של מערכת העיכול.

המזון מן הצומח שאנו צורכים ביומיום מכיל בתוכו סיבים תזונתיים. המזונות העיקריים שמכילים סיבים תזונתיים הם פירות וירקות בקליפתם, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וגרעינים למיניהם, ירקות כגון כרובית, ברוקולי, סלרי, שעועית ירוקה, ארטישוק ירושלמי, זוקיני וירקות שורש באופן כללי.

למה חשוב לקחת סיבים תזונתיים?לצריכת סיבים תזונתיים יש כמה וכמה תרומות לבריאות הגוף. ראשית, צריכת סיבים תזונתיים מביאה לשיפור בריאות דרכי העיכול. הסיבים עושים זאת על ידי סיוע, כאמור, בהנעת המזון לאורך מערכת העיכול ובפינוי הפסולת מהגוף באופן סדיר ובריא. הוספת סיבים תזונתיים לתפריט גם מסייעת באיזון של רמות הסוכר בגוף (מומלץ ביותר לסוכרתיים), מפחיתה באופן ניכר את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם ומביאה להקלה על לחץ דם גבוה ועל רמת שומנים גבוהה בדם, שנגרמת לעתים על ידי סכרת. מעבר לכך, סיבים תזונתיים תורמים תרומה משמעותית להפחתת הסיכון לחלות בסוגי סרטן מסוימים, ביניהם סרטן המעי הגס.

למי מומלץ לצרוך סיבים תזונתיים?לאור התועלת הבריאותית הכללית והספציפית של סיבים תזונתיים, ארגוני הבריאות ממליצים להוסיף סיבים תזונתיים לכל דיאטה מאוזנת. ישנן דיאטות רבות למטרות מגוונות – חלקן מיועדות ליצירת תפריט רלוונטי בעת מחלות מסוימות, וחלקן לתחזוקה של גוף בריא. ההמלצות העיקריות להוספת סיבים תזונתיים הן לחולי סוכרת, לחולי לב וכלי דם, לבעלי לחץ דם גבוה, לסובלים מבעיות במערכת העיכול, כגון עצירות ונפיחות, וכן לבעלי סיכון גבוה ללקות בסוגי סרטן שונים של המעי.

הוספה של סיבים תזונתיים מומלצת, כאמור, גם לאנשים בריאים כשגרה, במידה ותזונתם דלה במזונות עתירי סיבים. בתוך כך, סיבים תזונתיים משחקים תפקיד מרכזי בכל תפריט המיועד להרזיה – כמובן, כתוספת לדיאטה מאוזנת, וזאת מכמה סיבות. ראשית, בשל תכונה משמעותית וייחודית של סיבים תזונתיים, שהיא הענקת תחושת שובע. אכילת הירקות והפירות בקליפתם היא אמנם המתכון האידיאלי לדיאטה, אבל יש להודות בכך שאורח החיים התזזיתי של אדם ממוצע בשנות ה-2000 אינו מאפשר בהכרח את התזונה המאוזנת הרצויה לנו, ולכן הוספת סיבים תזונתיים לתוך התפריט ביומיום עשויה להקל על תחושת הרעב בין הארוחות, לגרום לתחושת מלאות נעימה ולא מעיקה לאחר ארוחה קלה יחסית, ובאופן עקיף לגרום לצריכת קלוריות פחותה מהכמות הדרושה בדרך כלל כדי להשיג את אותה תחושה. שנית, דיאטת הרזיה גוררת איתה בדרך כלל בעיות של עצירות או קושי ביציאות, מכיוון שפחות מזון עובר בדרכי העיכול ולכן תגובת המעי מואטת, לעתים עד כדי יצירת חסימות. הוספת סיבים תזונתיים פותרת גם את הבעיה הזו, על ידי עידוד יציאות סדירות וכן ספיחת נוזלים באופן כזה שמאפשר יציאה רכה. שתיית נוזלים מרובה עשויה לתמוך בתהליך הזה, והיא מומלצת באופן כללי במשך דיאטת הרזיה, מכיוון שגם היא עוזרת לחוש שובע ללא ערך קלורי רב. יש לציין שההמלצה הזו היא לשתיית מים, ולא משקאות ממותקים – שכן אלה בדרך כלל מפספסים את המטרה שלשמה התחלנו את תהליך ההרזיה.

אוכלוסיה נוספת שיש להוספת סיבים תזונתיים לתפריט שלה ערך מוסף מיוחד, מאותן הסיבות שצוינו כבר, היא נשים בהריון. הריון יוצר מצוקה במערכת העיכול מסיבות פיזיולוגיות, ביולוגיות והורמונאליות – יש לחץ על הקיבה, התפריט משתנה באופן דראסטי בגלל גחמות שונות, צריכה של ברזל כתוסף מזון – כל אלה גורמים לבעיות בעיכול ולעצירות, והעצירות בתורה גורמת לבעיות נוספות. מכיוון שכך, יש לפתח מודעות לזה מתחילת ההיריון ולהוסיף סיבים תזונתיים וכ-8 כוסות מים לתפריט היומי.

ארגוני הבריאות בישראל ממליצים על סיבים תזונתיים כתוסף מזון באופן סדיר לאנשים שתזונתם דלה בסיבים, אם זה מסיבות בריאותיות או בגלל אורח חיים שאינו מאפשר זאת. עם זאת, לצורך בניית דיאטה מאוזנת וקבלת המלצות על רמות הצריכה הרצויות של סיבים תזונתיים, כמו גם של תוספי מזון אחרים, יש להיוועץ בתזונאי או ברופא המתמחה בתחום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...