יום שבת, 30 באוקטובר 2010

ניתוח קיצור קיבה לירידה במשקל


ניתוח קיצור קיבה לירידה במשקל

ניתוח קיצור קיבה לירידה במשקל מיועד לאנשים שנמצאים בעודף משקל מסכן חיים, ושכל אפשרויות ההרזיה האחרות לא עבדו בעבורם. ישנן מספר שיטות של ניתוח קיצור קיבה אותן נפרט במאמר זה ונסביר למי הם מתאימים, האם הם כלולים בסל הבריאות, מה אחוזי ההצלחה והסיכון בהם ועוד.


חשוב לציין שניתוח לקיצור קיבה אינו תרופת פלא להשמנה. הוא מלווה בסיכונים רבים ואף במוות, ולאחר הניתוח יש לשנות את הרגלי האכילה ולעסוק בספורט על מנת לשמור על קצב הירידה במשקל ועל מנת שלא להשמין שוב. אחוזי התמותה לאחר ניתוח לקיצור קיבה נעים בין חצי אחוז לשני אחוזים, תלוי בסוג הניתוח.

חלק מניתוחי קיצורי הקיבה כלולים בסל הבריאות ויש לברר זאת דרך קופות החולים.

שיעור ההצלחה המוערך בניתוחים לקיצור קיבה מוערכים בכ-60% ועד 80%, אך חשוב לציין כי בארץ לא מתנהל מעקב מסודר אחר המנותחים לאורך שנים, ולכן לא ניתן לאמוד את מידת ההצלחה בשמירה על המשקל לאורך שנים. שכיחות הניתוחים החוזרים בארץ עומד על שליש, כאשר ניתוחים חוזרים מעלים את הסיכון ואת הסיבוך של הניתוח לכדי שליש מהמנותחים, ואכן בשנים האחרונות מתו כעשרה מטופלים, רובם לאחר ניתוח חוזר.

שיטות לקיצור קיבה
קיימים שני סוגים עיקריים של ניתוחי קיצור קיבה, שלכל אחד מהם וריאציות שונות.
הסוג הראשון והנפוץ יותר הוא הצרת הקיבה באמצעות טבעת או סיכות, בו יוצרים כיס קטן ובו מעבר צר לשאר הקיבה. אותו כיס הוא, למעשה, הקיבה החדשה והקטנה של המטופל. פרוצדורה זו מביאה לתחושת שובע כבר בשלבים המוקדמים של האכילה. שיעור התמותה הממוצע בניתוחים מסוג זה מגיע לכדי חצי אחוז.

הניתוחים מהסוג השני נקראים "Gastric Bypass" (קיצור קיבה או מעקף קיבה). שיעור התמותה בהם גבוה ומגיע לכדי 2%. על המנותח לעבור הרדמה כללית שלאחריה המנתח תופר את הקיבה, כך שרק חלק ממנה נשאר פעיל. את אותו החלק הפעיל המנתח מחבר ישירות למעי הדק. נפח הקיבה מצטמצם משמעותית, וכך מורגשת הרגשת שובע בשלב מוקדם של האכילה. בישראל מוצע ניתוח זה רק למי שניסו ניתוחי טבעת ונכשלו, או לאכלני מתוק שלהם הטבעת לא עוזרת.

בשיטת טבעת הסיליקון והסיכות פותחים את הבטן מעצם החזה ועד הטבור, ויורים סיכות המפרידות את הקיבה לשני חללים. בצד התחתון של הסיכות כורכים טבעת סיליקון המצרה את המעבר בין שני החלקים. ניתוח זה מתאים למי שיתקשה לשלוט בעצמו בשיטת הטבעת המתכווננת. היתרון בניתוח זה הוא הפיכותו, וקצב הרזיה מהיר יותר יחסית לשיטת הטבעת. כמו כן יש פחות תלות במעקב רפואי, מכיוון שהמנותחים נאלצים לאמץ הרגלי אכילה חדשים כדי לא להקיא. חסרונות השיטה היא איסור על אכילת לחם, מוצרי מאפה ועוד. כמו כן, הסיכות עלולות להשתחרר, להתבלות ועוד. בשיטה זו ניתן להפחית כ-70% מהמשקל העודף, אך כ-30% יזדקקו לניתוח חוזר.

שיטה אחרת היא שיטת החדרת הבלון, בה נפח הקיבה קטן באמצעות החדרת בלון מפולינר ללא הרדמה כללית, אלא טשטוש בלבד והתאוששות של שעתיים. הבלון מותאם למבנה הקיבה והוא תופס כשליש עד מחצית מהנפח שלה. המטופלים מקבלים ליווי מקצועי בזמן שהבלון בקיבתם, לרוב לא יותר מחצי שנה.

תהליך החדרת הבלון הינו תהליך חדש יחסית ולכן עדיין אינו מכוסה בסל הבריאות. עלותו כ-17,000 ₪ והוא מיועד לסובלים מעודף משקל ושאינם רוצים פעולה כירורגית. הבלון אינו מתאים למנשנשים שכן למרות החדרתו, ניתן לאכול כמויות קטנות של אוכל ללא הגבלה. כמו כן, שיטה זו אינה מתאימה למי שנותח בעבר בקיבתו. יתרונות הבלון הוא פחות סיבוכים, ואפשרות לחזור על הפעולה פעם נוספת. החסרונות הן סכנה לדליפת הבלון ולהתרוקנותו, ואז יש להוציאו.

שיטת טבעת הסיליקון שיוצרת כיס מבוצעת בהרדמה כללית ונחשבת הניתוח הפופולרי בישראל. נעשים 4 פתחים קטנים בדופן הבטן, ודרכם מוחדרים מכשירים זעירים. כורכים טבעת סיליקון סביב חלקה העליון של הקיבה ונוצר כיס קטן שהוא הקיבה החדשה של המטופל. קוטר הטבעת הוא שקובע את קצב מעבר המזון לשארית הקיבה. קוטר הטבעת נקבע על ידי החדרת נוזל המנפח את הטבעת. כשישה שבועות לאחר הניתוח, הקיבה מתרגלת לגוף הזר, ולאחר זריקת טשטוש, אפשר להגדיל או להקטין את קוטרה. המנותח מרגיש שבע כבר בשלבים הראשונים של האכילה ויש לציין כי הטבעת והצינורית נשארות בגוף לכל החיים.
שיטה זו מתאימה לסובלים מעודף משקל, שיכולים להתגבר על הצורך לשחרר את נפח הטבעת ולהמשיך לזלול. שיטה זו אינה מתאימה לזוללי מתוק. היתרון המרכזי הוא שהניתוח הפיך ומלווה בפחות סיכונים, כאשר גמישות הטבעת מאפשרת גם גמישות בטיפול. החסרונות הם האפשרות להקטין ולהגדיל את קוטר הטבעת, שהם פיתוי לזללנים, הפרזה באכילה תביא להקאות, הטבעת עלולה לחדור אל תוך הקיבה ועוד.
אחוזי ההצלחה עומדים על כ-60% ועד 80% הפחתה של עודף המשקל, אך כ-25% עלולים להזדקק לניתוח חוזר עקב אי התאמה או תקלות שונות.

שיטת תפירת הקיבה כרוכה בפתיחת הבטן ובתפירת הקיבה, כך שיוותר חלק קטן בלבד אליו יגיע המזון. החלק הזה יחובר ישירות למעי הדק. הניתוח מתאים למנותחים שכשלו בניתוחי הטבעת ולזללני המתוק. יתרון מרכזי של השיטה הוא הפחתה משמעותית במשקל תוך גמילה ממתוקים. הסיכונים בשיטה זו נובעים בעיקר מדימומים, זיהומים וכדומה, או מחוסר בוויטמינים ובמינרלים, הפחתה דרמטית במשקל שפוגעת במצב הרוח וכדומה. כיום עובדים על אישור השיטה בצורה לא פולשנית (לפרוסקופיה), כאשר הסיכון בכך הוא בעיקר ניקוב המעי, שעלול לגרום למוות. כ-90% מהמטופלים יכולים להפחית שליש ממשקל גופם בתוך שנה עד שנתיים.


איך לנהוג לאחר הניתוח לקיצור קיבה?ניתוח קיצור הקיבה אינו מביא לירידה פלאית במשקל ללא שיתוף הפעולה של המנותח. יש ללעוס את האוכל ארוכות, לאכול בצורה מסודרת, להימנע ממזון שמכיל סיבים כמו לחם, בננות וכדומה, יש להימנע ממשקאות מוגזים, מאכילת סטייקים. יש לשתות כשעה וחצי לפני הארוחה, שכן נפח הקיבה לא יכול להכיל מזון ושתייה בו זמנית.
כדי לשמור על המשקל החדש חייבים לווסת את התשוקה למזון, כמו גם להתמודד נפשית עם המצב החדש. התרוממות רוח בעקבות הירידה המהירה במשקל, אך יש גם ללמוד להתמודד עם העצירות הפתאומיות בירידה. יש להתמודד גם העובדה שיש להשקיע בהרזיה והיא אינה מתרחשת מעצמה.
כמו כן, יש לעסוק בספורט, רצוי פעילות אירובית של כחמש שעות בשבוע, ובמקביל לעבוד על השרירים, כדי לא לאבד רקמות שריר בזמן הירידה במשקל.

תגובה 1:

  1. מדוע יש להימנע ממזונות עשירים בסיבים? בכל מאמר העוסק בתזונה ודיאטה נכונה ממליצים על תזונה עשירה בסיבים, האם אפשר לקבל הסבר קצת יותר מעמיק על האיסורים לאחר הניתוח וממה הם נובעים? תודה!
    רשלנות רפואית בניתוח קיצור קיבה

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...