יום שבת, 30 באוקטובר 2010

תזונה נכונה לילדים


תזונה נכונה לילדים


הורים רבים שואלים את עצמם מדי יום: "מהי תזונה נכונה עבור ילדי?". התשובה לכך אינה חד משמעית, אך ניתן לקבוע כללים מנחים לתזונה נכונה בקרב ילדים בגיל בית ספר. ילדים צורכים אנרגיה רבה הן בגלל ההתפתחות המהירה של גופם, והן בגלל רמת הפעילות הגופנית הגבוהה שלהם. על מנת לתת מענה הולם לאנרגיה הנדרשת, יש לספק לילדים את המזונות הבריאים ביותר עבורם – בכך אין ספק. כשמדובר בילדים, החוכמה היא לא רק לדעת מה לתת להם לאכול, אלא גם מתי ואיך.

ארוחת בוקר
כולנו מכירים בודאי את המשפט שגם ההורים שלנו נהגו לזמר לנו כשהיינו ילדים: "ארוחת בוקר זאת הארוחה החשובה ביותר ביום". וכך גם אנחנו, כמו הורים נזמר לילדינו את אותו הפזמון. במהלך השינה הגוף מעכל את שאריות האוכל שנותרו בקיבה במהלך היום, ומשלים את תהליך העיכול במלואו. לאחר שנת לילה ארוכה הגוף למעשה מרוקן מאנרגיה אך כל המערכות עדיין רדומות, ולכן הרבה פעמים יש תחושה של מלאות המלווה בחוסר רצון להכניס משהו לפה. חוסר הרצון הזה נובע מהעובדה שהגוף עדיין לא הפעיל את מערכת העיכול, שהייתה רדומה במשך שעות השינה האחרונות. לפיכך, ניתן לראות כי למעשה לאחר שנת לילה הגוף מרוקן מאנרגיה, מה שמחייב אותנו להתניע את המערכות בעצמנו.
בארוחת הבוקר מספיק רק להכניס משהו קטן לפה על מנת להניע את מערכות הגוף השונות ולספק לגוף את כמות האנרגיה הראשונית הדרושה לו להמשך היום. הצורך בארוחת בוקר גובר במיוחד כשמדובר בילדים, שמוציאים כמויות גדולות של אנרגיה במשך כל היום לצרכי גדילה וגם לצרכי השתוללות.

ארוחת עשר
הרוב המוחלט של בתי הספר מקיים "הפסקות עשר" סדירות מדי יום ביומו על מנת לתת לילדים שהות לאכול. בהפסקת העשר מומלץ לתת לילדים פרוסות במילויים מגוונים. לעתים עולה הדרישה מצד הילד ללחם עם שוקולד על בסיס יומיומי. הדבר אינו מומלץ מכיוון שהשוקולד עשיר בפחמימות ושומנים, אך רמת החלבון והסיבים התזונתיים שהוא מספק היא נמוכה ביותר. יש צורך בהעשרה של התפריט היומי של הילד ובגיוון מזונו במטרה לספק לו את כל הערכים התזונתיים הדרושים להתפתחות תקינה.
על מנת למנוע מצבים בהם הילד מתלונן על האוכל שהוא מקבל בבית הספר, וכתוצאה מכך נשאר רעב כל היום, ניתן לקבוע ביחד עם הילד תפריט סנדוויצ'ים שבועי המוסכם על שני הצדדים. כך למעשה נוכל להיפטר מהבעיה של אי שביעות הרצון, מכיוון שהילד הגיע לפשרה וקיבל את ההרגשה שהוא החליט בעצמו מה יאכל.
גם בארוחת הבוקר וגם בארוחת העשר מומלץ לשלב ירקות ופירות המהווים מקור עשיר לגלוקוז ולויטמינים טבעיים. מחסור בויטמינים הטבעיים הללו עשוי להוביל להתפתחות לא תקינה, למחסור באנרגיה, ולעייפות כללית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...